10 faktów na temat Levi’s! Poznaj bliżej legendarną markę z San Francisco

Levi’s to jedna z tych odzieżowych marek, których absolutnie nie trzeba nikomu przedstawiać. To ubrania zawsze modne i nie tyle przystające do bieżących trendów, co trendy wyznaczające. W tym stwierdzeniu nie ma absolutnie żadnej przesady.

Ale oczywiście marka nie jest znana tylko dlatego, że jest znana. Niesamowicie modne, stylowe i wytrzymałe produkty z wysokiej jakości materiałów to jedna sprawa, ale na pozycję Levi’s wpływ ma również historia i związana z nią opowieść.

A ta sięga czasów Dzikiego Zachodu, poszukiwaczy złota i ambitnych imigrantów przybywających do Stanów Zjednoczonych w poszukiwaniu nieskończonych możliwości.

Nie przedłużając, oto 10 faktów na temat brandu Levi’s, które świadczą o wyrazistym charakterze firmy i wyróżniają ją na tle konkurencji.

Koszulka Levi's (levis).1. MARKA ZAŁOŻONA ZOSTAŁA PRZEZ IMIGRANTA Z BAWARII

W 1829 roku, w bawarskim miasteczku Buttenheim, przyszedł na świat Levi Strauss. W wieku dwudziestu jeden lat wyemigrował do Stanów, skuszony możliwościami, jakie dawała panująca wówczas na zachodzie kraju gorączka złota.

Młody imigrant nie miał jednak zamiaru szukać cennego kruszcu. Osiadł w San Francisco i rozpoczął działalność handlową, sprzedając rozmaite towary poszukiwaczom.

Wiedli oni trudne, surowe życie, czego skutkiem była często niszcząca się odzież. Wieści o zapotrzebowaniu na spodnie z wytrzymałego materiału dotarły do uszu Leviego.

Ziarno padło na podatny grunt.

2. PIERWSZE SPODNIE BLUE JEANS MIAŁY PREMIERĘ JESZCZE W XIX WIEKU

Pierwsze klasyczne jeansy firmy Levi’s, zwane Blue Jeans, pojawiły się w roku 1873.

Choć dzisiaj tego typu spodnie kojarzymy z casualowym stylem, w momencie wypuszczenia ich na rynek był to produkt przede wszystkim funkcjonalny.

Ponadprzeciętną trwałość osiągnięto dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu, które było nawet chronione patentem. Polegało na tym, że jeansy produkowano z materiałów, w które wplatano metalowe nity, co miało przełożenie na znacznie zwiększoną żywotność pojedynczej pary.

3. DWA KONIE BĘDĄCE LEGENDARNYM SYMBOLEM MARKI, RÓWNIEŻ POJAWIŁY SIĘ JESZCZE W XIX WIEKU

Od roku 1886 na rynku zaczęło obowiązywać kolejne logo firmy Levi’s, wówczas znanej jeszcze wyłącznie jako Levi Strauss & Co.

Dwa konie ciągnące z dwóch stron parę jeansów, które z powodzeniem wytrzymywały tę próbę, stały się wręcz ikoniczne.

Można zaryzykować stwierdzenie, że był to jeden z pierwszych, dziewiętnastowiecznych memów – do tego stopnia wierzchowce zapadły w świadomość ówczesnych klientów. Możne je zresztą zobaczyć na naszywkach z tyłu dostępnych współcześnie w sprzedaży jeansów.

4. RODZINA PRZEJĘŁA INTERES PO ŚMIERCI STRAUSSA

Levi Strauss zmarł w 1902 roku. Oczywiście, nie oznaczało to pogrzebania prężnie rozwijającego się brandu.

Odziedziczyła go czwórka siostrzeńców założyciela, a po 1918 roku powinowaci Straussa – rodzina Haas.

Haasowie całkiem nieźle poradzili sobie z prowadzeniem firmy przez kolejne dekady, zręcznie omijając wszelkie możliwe kryzysy.

Szczyt szczytów nastąpił w 1946 roku, kiedy Levi’s zerwał ze sprzedażą hurtową i skoncentrował się na produkcji nowych modeli ubrań pod swoją marką.

5. LEVI’S STWORZYŁ PIERWSZE JEANSY DLA KOBIET

Zanim to jednak nastąpiło, po drodze miało miejsce kolejne, ważne wydarzenie. Lata 30. XX wieku to okres, kiedy kobiety wciąż jeszcze musiały walczyć o podstawowe prawa obywatelskie. W ślad za tym szło uwalnianie się od stereotypowego, przypisanego do kobiecości, codziennego stroju.

Ważnym krokiem w tej walce była pierwsza w historii kolekcja spodni jeansowych przeznaczona właśnie dla płci pięknej. Odpowiedzialny był za nią oczywiście Levi Strauss & Co., a światło dzienne ujrzała w 1934 roku.

6. SŁYNNY CZERWONY ZNACZEK MIAŁ WYRÓŻNIĆ JEANSY LEVI’S Z TŁUMU NAŚLADOWCÓW

Spodnie jeansowe jakie są, każdy widzi. Ich krój nie zmienił się przez lata, rodzaj materiału również…

Tymczasem już w latach 30. zarząd Levi’s dostrzegł potrzebę wyróżnienia produktów marki od wyrobów jej konkurentów.

Słynny czerwony znaczek („Red Tab”) pojawił się na spodniach Levi’s w 1936 roku. Wkrótce osiągnął status kultu, a jeansów brandu z San Francisco nie opuścił do dziś.

7. MIĘDZYNARODOWA SPRZEDAŻ WYSTARTOWAŁA W LATACH 60. XX WIEKU

W cyklu życia każdej marki, która pozytywnie odstaje od konkurencji, pojawia się moment, kiedy czas ruszyć na podbój rynków zagranicznych.

W przypadku Levi’s miało to miejsce w 1965 roku, kiedy do życia powołano międzynarodowy oddział kompanii.

Pociągnęło to za sobą otwarcie nowych biur i fabryk na terenie Europy i Azji, gdzie Levi’s zyskał błyskawiczną, nieprzemijającą popularność.

8. W LATACH 80. LEVI’S BYŁ ZAANGAŻOWANY W WALKĘ Z AIDS

Tak samo jak wcześniej w walkę o prawa kobiet, Levi’s zaangażował się w pomoc ofiarom plagi lat 80., czyli wirusa HIV i powodowanej nim choroby AIDS.

W 1982 Levi’s zbierał darowizny dla kliniki Kaposi Sarcoma z głównego szpitala w San Francisco, gdzie hospitalizowano ofiary wirusa.

Już rok później brand rozpoczął program wspierania ludzi zakażonych wirusem HIV, między innymi poprzez dedykowane grupy wsparcia dla własnych pracowników.

9. TO LEVI’S STWORZYŁ MODĘ NA DOCKERSY

Wydawało się, że skoro sprzedaż utrzymywała się na stabilnym, wysokim poziomie, ludzie z Levi’s będą po prostu odcinać kupony od dotychczasowych dokonań i po prostu wypuszczać kolejne wersje nieśmiertelnych Blue Jeansów.

Nic bardziej mylnego. Zawsze można wprowadzić coś nowego i takim ulepszeniem w kontekście rozwoju Levi’s okazały się dockersy.

Ale zaraz, zaraz… Dockersy istniały przecież już od dekad, noszone przez marynarzy i pracowników portowych z całego świata. Gdzie tu więc innowacja?

W 1986 roku Levi’s wypuścił pierwszą kolekcję tego typu spodni, skierowaną jednak nie do pracowników zatrudnionych w szeroko pojętym przemyśle stoczniowym. Firma trafnie przewidziała, że klasyczny krój spodni będzie przemawiał odtąd do zupełnie innej grupy docelowej: młodych profesjonalistów, podbijających świat biznesu.

Tak oto dockersy ze stoczni i portów trafiły do przeszklonych wieżowców i centrów biznesu. Do dziś nie słabnie ich popularność jako ważnego elementu casualowego stylu wybieranego przez pracowników biurowych.

10. PRAWA PRACOWNIKÓW SĄ DLA MARKI BARDZO WAŻNE

Levi’s przykłada do tego tematu ogromną wagę, choć należy uczciwie wspomnieć, że wcześniej różnie z tym bywało i swego czasu pojawiały się oskarżenia o wykorzystywanie siły roboczej w krajach trzecich przez ten brand.

Skandal z początków lat 90. stał się jednak ostatecznie pozytywnym impulsem do przeprowadzenia ważnych zmian. Levi’s stanął na wysokości zadania i wprowadził niezbędne poprawki.

Marka z San Francisco stała się pierwszym międzynarodowym gigantem odzieżowym, który wprowadził ujednolicone procedury dotyczące standardu pracy w swoich fabrykach. Do dziś etyka pracy jest jednym z najważniejszych elementów działalności brandu, a na piedestale stawia ona takie wartości jak między innymi rozsądna liczba godzin spędzonych w zakładzie, zakaz wymuszonej pracy, zakaz pracy dzieci, przejrzysty system premiowania czy wolność od dyskryminacji.

Wróćmy jednak do kultowych jeansów.

LEVI’S NA EASTEND!

Projektanci marki nie próżnowali przez lata i nadal wypuszczali kolejne modele bazujące na legendarnej podstawie, jaką dały spodnie Blue Jeans. Od dekad moda ulegała przeobrażeniom, ale Levi’s zawsze potrafił zaproponować ludziom dokładnie to, co mieli ochotę nosić.

Nie zmienia się to po dziś dzień, czego dowodem mogą być jeansowe kurki Sherpa, a także sezonowe kolekcje, takie jak na przykład Levi’s x Star Wars z końcówki 2019 roku.

Klasyki Levi’s, a także produkty z najnowszych, gorących kolekcji, znajdziesz w naszym sklepie. Nie daj się prosić dwa razy, stań po stronie casualowego stylu i spraw sobie parę kultowych Blue Jeansów lub inną część garderoby skrojoną pod współczesne outfity!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o